Coderdojo HASSELT PXL - 21 september 2019

Saturday  21 September  2019  10:00 AM    Saturday  21 September  2019 1:00 PM
Save Saved
Last update 05/09/2019
  834

Over CoderDojo

CoderDojo  organiseert gratis programmeerclubs, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Dojo's worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door vrijwilligers. Enerzijds zijn dit coaches met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. Anderzijds hebben we ook cooks die de praktische organisatie van de Dojo op zich nemen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd.  CoderDojo wilt aan iedereen tonen dat programmeren niet enkel voor nerds is. Onze coders bouwen super leuke projecten en zijn daarom het voorbeeld bij uitstek dat technologie tof kan zijn. CoderDojo heeft daarom maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktische informatie

Je kan deelnemen tussen 7 en 18 jaar. Ben je  jonger dan 12 jaar dan word je het best begeleid door (een van) je ouders. Je ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren. We appreciëren het als ouders een halfuur voor het einde van de Dojo terugkeren om het toonmoment mee te maken en de vrijwilligers achteraf wat te helpen bij het opruimen.

Je dient te beschikken over een laptop (voor diegenen die geen laptop hebben, hebben we een beperkt aantal Coderdojo laptops ter beschikking). De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden of zullen je vooraf laten weten als je iets specifieks nodig hebt. Heb je echt geen laptop, geef dit aan en dan zal CoderDojo proberen een draagbare computer te voorzien.


Registreren & annuleren

Het inschrijvingsformulier zal voornamelijk persoonlijke gegevens verzamelen over de  deelnemer. In enkele gevallen zal ook bijkomende informatie over de ouder/voogd worden gevraagd, en dat zal dan ook expliciet vermeld worden. We vragen bij de inschrijving aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig  zal CoderDojo  rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd.

We waarderen het dat deelnemers de tijd nemen om hun bestelling actueel te houden, en als je niet aanwezig kan zijn, is het gemakkelijk om jouw inschrijving te annuleren vanuit jouw Eventbrite account. Meld je aan bij Eventbrite.com, ga naar de pagina tickets, en zoek uw bestelling. Klik op jouw bestelling om gedetailleerde informatie te bekijken, en selecteer vervolgens "Order annuleren" om uw inschrijving te annuleren. Je zal een e-mail ontvangen om de annulering te bevestigen. Blijkt dat niet meteen te lukken, dan kan je ons altijd contacteren via hasselt@coderdojobelgium.be.


Trajecten

Er zijn verschillende trajecten waaraan kan deelgenomen worden. Dit kan u steeds zelf bepalen, maar zorg ervoor dat u zich heeft ingeschreven om een vlotte werking te kunnen garanderen. 

Scratch
Het logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren, waarbij de gebruikte programmeertaal zelfs niet uitmaakt. Een speelse presentatie, vergelijkbaar met Lego, maakt het makkelijk om de benodigde logica te bevatten en het eindresultaat wordt enkel beperkt door hun eigen creativiteit. De overige aangeboden trajecten gaan er vanuit dat de programmatische logica aanwezig is door Scratch. 

Minecraft

Een belangrijk onderdeel in Minecraft is het gebruik van de zogenaamde 'Redstone'-blokken, waarmee het mogelijk is om logische schakelingen te ontwerpen om bepaalde zaken in dit spel te automatiseren & interactief te maken. Dit kan vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren. 

AppInventor (apps bouwen voor Android)
Bij AppInventor kan je met een tool die lijkt op Scratch mobiele toepassingen of apps programmeren voor Android. Je brengt dan best ook een Android smartphone of tablet mee.

Lego Mindstorms 
Hierbij programmeer je coole Lego robots om allerlei taken uit te voeren: geluiden afspelen zodat je liedjes kan maken, objecten verzamelen, zo snel mogeljk een route afleggen, ...

Python 
Hierbij maak je kleine programmeer opdrachten en leer je zo de Python programmeertaal.

Vragen

Contacteer ons via city@coderdojobelgium.be! Tot snel!


Wij respecteren je privacy

CoderDojo is leuk en daarom tonen wij graag waar we mee bezig zijn. We nemen tijdens onze activiteiten foto’s van onze deelnemers en begeleiders die we daarna op sociale media plaatsen. Het kan gebeuren dat je zoon of dochter daarom gefotografeerd of gefilmd wordt tijdens een CoderDojo activiteit. Wij gebruiken dit beeldmateriaal niet op flyers of voor uitvoerige campagnes zonder hiervoor nog eens expliciet toestemming te vragen. Indien je liever wilt dat geen foto’s van je kind gebruikt worden, kan je dat tijdens het registreren aangeven.

We respecteren bovendien ook je data. Meer weten? Bekijk dan zeker even onze privacy verklaring op de website.

technology
Nearby hotels and apartments
PXL Corda Campus [Corda 7]
Kempische Steenweg 311/1.02, HASSELT, 3500, Belgium
PXL Corda Campus [Corda 7]
Kempische Steenweg 311/1.02, HASSELT, 3500, Belgium
Event from eventbrite.co.uk